{"id":26,"date":"2017-01-23T09:31:16","date_gmt":"2017-01-23T09:31:16","guid":{"rendered":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/?page_id=26"},"modified":"2024-04-15T08:03:55","modified_gmt":"2024-04-15T08:03:55","slug":"mjallomsviken-motormusem","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/mjallomsviken-motormusem\/","title":{"rendered":"Mj\u00e4llomsviken motormusem"},"content":{"rendered":"

Det som Mj\u00e4llom och dess halv\u00f6 \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r genom historien \u00e4r i f\u00f6rsta hand surstr\u00f6mmingen, men f\u00f6r de som \u00e4r intresserad av historia om mekanik finns det ett sp\u00e4nnande museum att bes\u00f6ka n\u00e4r man \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att bes\u00f6ka H\u00f6ga Kusten<\/a>. Ett museum som ber\u00e4ttar motorns historia genom Mj\u00e4lloms industrialisering.<\/p>\n

Ett gulgr\u00e5tt hus p\u00e5 en v\u00e4lsk\u00f6tt gr\u00e4smatta skulle man i f\u00f6rsta hand inte associera byggnaden med ett mus\u00e9um. Enda ledtr\u00e5den \u00e4r n\u00e5gra motordelar som finns i en \u00f6ppen verkstad vid sidan om byggnaden samt en egen handm\u00e5lad skylt d\u00e4r det st\u00e5r ”Motormuseum”. H\u00e4r finns en stor samling av Norrlands veteranmotorer med fornklenoder fr\u00e5n slutet av 1800-talet till 1960.<\/span><\/p>\n

Mannen bakom mus\u00e9et<\/span><\/h2>\n

Motormus\u00e9et vid Mj\u00e4llomsviken<\/a> startades av en man vid namn Yngve Gerdin, som drev ett f\u00f6retag som tillverkade stadens verktyg under 50-talet och l\u00e4mnade nyligen \u00f6ver det till sina s\u00f6ner under 2000-talet. Efter\u00e5t b\u00f6rjade han med sin hobby, att samla och renovera motorer, det beh\u00f6vde inte vara nya motorer utan \u00e4ven att f\u00f6rs\u00f6ka reparera gamla ting fr\u00e5n 50-talet var en sp\u00e4nnande utmaning f\u00f6r honom. Tillsammans med likasinnade v\u00e4nner jobbade de n\u00e4stan varje f\u00f6rmiddag med att renovera och s\u00e4tta motorer i drift, motorer som tidigar legat oanv\u00e4nda och och samlat damm genom decennier. Efter att ha f\u00e5tt ig\u00e5ng fler motorer \u00e4n f\u00f6rv\u00e4ntat b\u00f6rjade f\u00f6rslag om att g\u00f6ra ett museum med dessa gamla motorer komma fram. Fortfarande idag renoveras motorer f\u00f6r att sedan st\u00e4llas ut i detta museum. <\/span><\/p>\n

Motorns historia<\/span><\/h2>\n

Motorerna som presenteras i mus\u00e9et har alla sina egen bakgrund. De allra f\u00f6rsta motorerna som Yngve och hans v\u00e4nner renoverade var ett par b\u00e5tmotorer som anv\u00e4ndes av fiskare under 50-talet. Motorfamiljen har sen dess ut\u00f6kats markant av ytterligare t\u00e4ndkulemotorer d\u00e4r den \u00e4ldsta motorn tillverkades 1903 av Skandia och Seffle motorfabrik som inte l\u00e4ngre finns idag. Takten av gamla renoverade motorer sker s\u00e5 snabbt att ett stall byggdes nyligen ut specifikt f\u00f6r t\u00e4ndkulemotorer.<\/span><\/p>\n

T\u00e4ndkulemotorn, som ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nd under namnet fotogenmotor, uppfanns i slutet av 1800-talet av en engelsman vid namn Herbert Akroyd. Denna motor var grundmodellen som startade en av de st\u00f6rre industrialiseringarna f\u00f6r Sverige, s\u00e4rskilt efter att den vidareutvecklades fr\u00e5n en fyrtakt till en tv\u00e5takt i USA blev denna motormodellen f\u00f6r de flesta motorer som tillverkades i Sverige. Speciellt i b\u00f6rjan och mitten av 1900-talet utgjorde just denna motortyp en betydande del av Sveriges export, med \u00f6ver 70 st\u00f6rre tillverkare i landet.<\/span>
<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det som Mj\u00e4llom och dess halv\u00f6 \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r genom historien \u00e4r i f\u00f6rsta hand surstr\u00f6mmingen, men f\u00f6r de som \u00e4r intresserad av historia om mekanik finns det ett sp\u00e4nnande museum att bes\u00f6ka n\u00e4r man \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att bes\u00f6ka H\u00f6ga Kusten. Ett museum som ber\u00e4ttar motorns historia genom Mj\u00e4lloms industrialisering. Ett gulgr\u00e5tt hus Read More <\/a><\/p>\n","protected":false},"author":423,"featured_media":72,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/423"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":85,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/26\/revisions\/85"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/72"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.mjallomsviken.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}