Det som Mjällom och dess halvö är mest känd för genom historien är i första hand surströmmingen, men för de som är intresserad av historia om mekanik finns det ett spännande museum att besöka när man är här för att besöka Höga Kusten. Ett museum som berättar motorns historia genom Mjälloms industrialisering.

Ett gulgrått hus på en välskött gräsmatta skulle man i första hand inte associera byggnaden med ett muséum. Enda ledtråden är några motordelar som finns i en öppen verkstad vid sidan om byggnaden samt en egen handmålad skylt där det står ”Motormuseum”. Här finns en stor samling av Norrlands veteranmotorer med fornklenoder från slutet av 1800-talet till 1960.

Mannen bakom muséet

Motormuséet vid Mjällomsviken startades av en man vid namn Yngve Gerdin, som drev ett företag som tillverkade stadens verktyg under 50-talet och lämnade nyligen över det till sina söner under 2000-talet. Efteråt började han med sin hobby, att samla och renovera motorer, det behövde inte vara nya motorer utan även att försöka reparera gamla ting från 50-talet var en spännande utmaning för honom. Tillsammans med likasinnade vänner jobbade de nästan varje förmiddag med att renovera och sätta motorer i drift, motorer som tidigar legat oanvända och och samlat damm genom decennier. Efter att ha fått igång fler motorer än förväntat började förslag om att göra ett museum med dessa gamla motorer komma fram. Fortfarande idag renoveras motorer för att sedan ställas ut i detta museum.

Motorns historia

Motorerna som presenteras i muséet har alla sina egen bakgrund. De allra första motorerna som Yngve och hans vänner renoverade var ett par båtmotorer som användes av fiskare under 50-talet. Motorfamiljen har sen dess utökats markant av ytterligare tändkulemotorer där den äldsta motorn tillverkades 1903 av Skandia och Seffle motorfabrik som inte längre finns idag. Takten av gamla renoverade motorer sker så snabbt att ett stall byggdes nyligen ut specifikt för tändkulemotorer.

Tändkulemotorn, som också är känd under namnet fotogenmotor, uppfanns i slutet av 1800-talet av en engelsman vid namn Herbert Akroyd. Denna motor var grundmodellen som startade en av de större industrialiseringarna för Sverige, särskilt efter att den vidareutvecklades från en fyrtakt till en tvåtakt i USA blev denna motormodellen för de flesta motorer som tillverkades i Sverige. Speciellt i början och mitten av 1900-talet utgjorde just denna motortyp en betydande del av Sveriges export, med över 70 större tillverkare i landet.